Pôvod statement doplnkov
Niektoré z prvých statement šperkov boli nájdené v Egypte. Golierové náhrdelníky, visiace náušnice a hrubé, valcovité prstene sa často objavovali v egyptských šperkovniciach. Autorka Mila Contini poznamenáva, že "väčšina moderných šperkov je imitáciou starožitných čačiek, ktoré patrili významným princeznám."
Rimania a ich prstene
Rimania tiež milovali svoje klenoty, ale uprednostňovali hlavne prstene. Pri týchto prsteňoch používali masívne, vzácne kamene na zimu, a ľahšie, krehkejšie na leto. Bez ohľadu na ich zloženie, dôležitým faktom bola ich história, nie hodnota. Avšak niektoré kusy by mohli mať jednoznačne väčšiu hodnotu, keby boli mali za sebou preslávenú históriu.
Coco, matka kostýmovej bižutérie
Pri statement doplnkoch je tu osobnosť, ktorá mala výrazný vplyv pri ich tvorbe. Je to Coco Chanel, ktorá začala vytvárať svoje vlastné šperky v dvadsiatych rokoch 20. storočia, pričom používala krištáľové a farebné sklo v rôznych veľkostiach tak isto ako Egypťania. Coco je často pripísaná k popularizácii pojmu "bižutéria", ako aj k vytváraniu sezónnych doplnkov, ktoré pozostávali z drahokamov, vzácnych i menej vzácnych kameňov a perlí.
Vznik koktailových šperkov
Vivienne Becker, expertka starožitných šperkov, vo svojej knihe s názvom „Báječná bižutéria: História fantázie a módy v šperkoch“ hovorí o "koktailovom štýle". Táto éra šperkov, tj. 30. a 40. roky minulého storočia bola známa vďaka veľkým krúžkom, drahokamom, perlovitým náhrdelníkom a často používanými pozlátenými kovmi a ružovým zlatom. Vivienne popisuje "koktailové šperky" ako "bublinkové a extravagantné“, podobne ako tie alkoholické substancie (drinky), z ktorých získali svoje meno. Boli to asertívne šperky výrazného charakteru, v ktorých sa dalo vyniknúť.
Éra plastových náramkov
Pri príprave statement bižutérie v 50-tych rokoch sa zameriavalo na kúzlo náramkov. Napriek tomu, šperky v šesťdesiatych rokoch mali o niečo viac výrazu. Dizajnér Paco Rabanne v tej dobe uchmatol úplne iný štýl statement šperkov. Experimentoval s lacnými materiálmi, ako sú plasty a PVC a používal svetlé, živé farby. Povedal: "Vytvoril som šperky pre odlišnú stránku osobnosti žien, pre ich šialenstvo."
Politické posolstvo brošní
Je hriech hovoriť o statement šperkoch bez spomenutia určitej dámy, ktorej doplnky majú vždy čo povedať: Madeleine Albrightová.( bývalá ministerka zahraničných vecí USA) Vo svojej knihe rozpráva príbehy o niektorých jej najobľúbenejších brošniach. V jednom príbehu si spomína na jej prvú brošňu, ktorú mala na sebe, aby plnila úmyselné politické posolstvo. Brošňa bola zdobená zlatým hadom stočeným okolo konára, ktorú nosila po tom, čo ju iracká tlač označila za "bezkonkurenčného falošníka, hada". Dr Albrightová je stále akčná v zberateľstve brošní, ale napriek tomu tvrdí, že dostáva veľa kusov ako dar.
Moderná, každodenná bižutéria je odvážna, veľká a plná prvkov a motívov z predchádzajúcich desaťročí. Dnes uprednostňujeme kusy, ktoré odrážajú naraz okázalosť aj pôvabnosť z 30. a 40. rokov, farby a materiály najmä zo 60. rokov. Avšak zo všetkého najviac ich milujeme za ich večnú schopnosť, že sa po nich hlavy otáčajú.